Kwaliteit en klachtenregeling

Apparatuur

Met gepaste trots introduceren wij ons prachtige, moderne Voluson echoapparaat, dat ruimschoots voldoet aan alle kwaliteitseisen. EchoNoord is een van de weinige praktijken in Amsterdam die zo’n geavanceerd apparaat gebruikt. Hierdoor kunnen er zowel 13 weken als 20 weken echo’s van hoogwaardige kwaliteit worden gemaakt.
Het voordeel voor jou als cliënte is dat er niet alleen mooie beelden van je kindje in 2D, maar ook in 3D/4D gemaakt kunnen worden. Je kunt comfortabel meekijken op een groot scherm en zo een heel realistisch beeld krijgen van hoe je baby eruit ziet. Bovendien kan het apparaat de beelden van de echo’s naar je telefoon sturen; je hoeft dus geen DVD of USB-stick te kopen en je hebt altijd foto’s van jouw baby bij je!

Echoscopisten

Al onze echoscopisten zijn volledig gekwalificeerd voor alle echo’s die wij maken, en hebben ruime ervaring. Bovendien hebben ze oog voor jouw comfort en veiligheid, en nemen zij de tijd om je zoveel mogelijk van de echo uit te leggen. Zij volgen regelmatig bijscholingen en doen bovenal hun werk met veel plezier! Al onze echoscopisten zijn lid van de Beroepsvereniging Echoscopisten Nederland (BEN).

Samenwerking UMC, locatie AMC

Voor het uitvoeren van prenatale screening, waaronder de 20-wekenecho, is een vergunning van VWS nodig. Het UMC in Amsterdam is één van de zeven grote centra in Nederland die zo’n vergunning van het ministerie hebben gekregen. EchoNoord heeft een contract met de Stichting Prenatale Screening Noord-Holland (SPSNH) van het UMC. De SPSNH bewaakt de kwaliteit van elk aangesloten centrum (daar vallen echo’s bij verloskundigen praktijken niet onder). Dat betekent onder andere dat onze echoscopisten bijscholingen volgen, hun gegevens goed bijhouden, en een minimum aantal echo’s per jaar uitvoeren. Zo blijft onze kwaliteit gewaarborgd.

Dossier

Cliëntgegevens worden bij ons veilig in een digitaal dossier opgeslagen. Die gegevens zijn alleen toegankelijk voor medewerkers van EchoNoord en worden uitsluitend aan andere zorgverleners doorgegeven met jouw toestemming. Wij zijn wettelijk verplicht deze gegevens 20 jaar te bewaren.
De gegevens van de 13- en  20 wekenecho worden bovendien vastgelegd in het landelijke systeem Peridos. Dit is een databank waar alle gegevens van prenatale screening in Nederland verzameld worden. Jouw gegevens zijn alleen in te zien door zorgverleners die bij jouw screeningsonderzoek betrokken zijn. Ook Peridos is optimaal beveiligd om de privacy van cliënten te waarborgen.

Klachtenregeling

Niet tevreden? Laat het ons weten!

Bij EchoNoord doen wij er alles aan om je na elk bezoek tevreden de deur uit te laten gaan. Wij willen je graag een veilige, comfortabele omgeving bieden waarin echo’s gemaakt worden van hoge kwaliteit waarbij duidelijke uitleg gegeven wordt.
Misschien is dat niet gelukt en ben je niet (helemaal) tevreden over onze zorg. Wij stellen het dan enorm op prijs als je dat met ons deelt. Zo kunnen wij met je bespreken wat je klacht is, wat wij eraan kunnen doen en onze zorg eventueel verbeteren. Soms is er sprake van een misverstand of onduidelijke communicatie, dan kan een gesprek al veel verheldering bieden.

Brengt een gesprek niet wat je ervan had verwacht, of is een gesprek met een van onze medewerkers niet gewenst, dan kan je ook terecht bij onze klachtenfunctionaris. Wij zijn aangesloten bij de klachtenregeling en de geschillencommissie Wkkgz van “er is iets misgegaan”.
Je kunt via dit formulier je onvrede melden.  Na het invullen van het formulier neemt de klachtenfunctionaris telefonisch contact op om de melding te bespreken en te onderzoeken of er een mogelijkheid is er samen uit te komen. De klachtenfunctionaris geeft handvaten om het gesprek met het centrum goed te kunnen voeren.
Indien dit niet het gewenst is of niet het gewenste effect heeft,  kun je via dezelfde organisatie een klacht indienen. Hieronder staat beschreven hoe dat precies werkt.

Als de behandeling van de onvrede niet heeft geleid tot een voor zorgvrager en zorgverlener aanvaardbare oplossing, kan een bemiddelingsgesprek plaatsvinden onder begeleiding van een bemiddelaar van erisietsmisgegaan.nl. Beide betrokkenen moeten instemmen met het organiseren van dit bemiddelingsgesprek. De bemiddelaar werkt vanuit een neutrale onafhankelijke positie en heeft geen belang bij de uitkomst van het gesprek.
Als de behandeling van jouw klacht en/of bemiddeling niet tot een voor jou goede oplossing heeft geleid of als je geen bemiddeling wenst dan kun je jouw klacht voorleggen aan de onafhankelijke geschillencommissie van Erisietsmisgegaan.nl. De geschillencommissie bestaat uit een onafhankelijk voorzitter en tenminste twee onafhankelijke leden.
De onafhankelijke geschillencommissie kijkt vervolgens of jouw klacht gegrond is en doet een (bindende) uitspraak.

Op al onze zorg en op elk cliëntencontact hanteren wij onze Algemene Voorwaarden.

Albert Molhof 89, Amsterdam

(Gebruik voor je navigatie: Distelweg 437, 1031HD)

020 – 308 12 34